Beltesystem

 


beltegrader_qwan-ki-do

 

Som innen mye annen vietnamesisk kampkunst har heller ikke Qwan Ki Do et system med fargede belter. Snarere fokuseres det på nivåer, som hvert er et uttrykk for den teknikk, kunnskap og erfaring studenten har.

 

 

De tre nivåer som brukes er:

SO Dang eller NHAP man – innvielsen
Trung Dang eller Trung man – medium nivå
Thuong Dang eller DAI man – høyt nivå
Innen hvert nivå brukes likevel belter som et symbol på progresjon.

 

SO Dang – Hvitt belte

Studenten er i begynnelsen av sin innvielse. Han har på seg et hvitt belte, som symboliserer hans fravær av kunnskap.

Bach Dai – hvitt belte – VO Cuc – (begynnelse, renhet, tomhet)
Cap Mot – blå barret på hvitt belte – Thai Cuc (genesis, studenten har god kunnskap om det første grunnlag)
Cap Hai – to blå barrets på hvitt belte – Luong Nghi (attraksjon, dualitet, balanse mellom høyt og lavt nivå, Am Doung (Yin Yang))
Cap Ba – tre blå barrets på hvitt belte – Tu Tuong (4 himmelretninger for kroppens fire hoveddeler)
Cap Bon – fire blå barrets på hvitt belte – Ngu Hanh (de 5 elementer, kroppens kapasitet, forskjellen mellom kroppens styrke og svakhet)

 

Trung Dang – Svart belte

Etter gjennomføring av eksamener i Cap Bon kan studenten forbrede seg til svart belte-eksamen. Aldersgrensen her er 18 år. Studenten er testet i teknikk og ånd. Etter å ha fått det svarte beltet, fortsetter studenten sine studier, med fokus på individuell opplæring, så vel som studier i filosofi og psykologi. Fra svart belte 1. Dang har beltet en tynn rød kant (Huyen DAI).

Studenten må fokusere på pusteteknikker og individuell trening, foruten generell teknikk.

  1. Dang: Kien eller Nhat Dang eller henge MOT
  2. Dang: DOAI eller NHI Dang eller henge HAI
  3. Dang: LY eller TAM Dang eller henge BA
  4. Dang: CHAN eller TU Dang eller henge BON
  5. Dang: TON eller NGU Dang eller henge NAM

 

Thuong Dang – 6 til 8 Dang

Beltet er rødt og hvitt med gul kant.

 

CHUONG man DAI – Stormersterens belte

Dette beltet går i arv fra generasjon til generasjon, og er i nyere tid overført som en testamentarisk gave fra Chau Quan Ky til Pham Xuân Tong.

Dette beltet står over alle andre grader innen Qwan Ki Do, og er en garanti for etikk og autentisitet av stilen.

Den består av fire farger som representerer de tradisjonelle dyder i Qwan Ki Do:

BLÅ – på kanten av beltet – det representerer godhet og vilje
GUL – andre linje etter den blå fargen – den representerer klarhet og intuisjon
RØD – dekker beltet – representerer mot og initiativ
HVIT – i sentrum av beltet-syntesen av alle farger representerer renhet.